Mistberget, Eidsvoll *Jomfruturen* 10 Juli 2016


Info om Mistberget:
663MOH
et av de fineste utsiktspunkter på det indre østland.
Går du den bratteste veien er det bare ca 3 km.
Går du samme vei som oss (parkering Stensby Sykehus) er det 9 km opp.



Vi startet fra bak Stensby Sykehus. Det er nemlig den eneste parkeringen jeg vet om, selv om jeg vet det også går ann å gå opp fra et sted ved Bygdetunet. Jeg hadde nettopp vasket joggeskoene mine fordi de egentlig kun skal brukes innendørs, de var uansett bløte så jeg dro på meg noen sorte Dasics sko som jeg vet egentlig er to nr for små.. De kjentes helt ok med en gang.. Lite visste jeg... Dette er vel hva man kan kalle en jomfrutur.
Bella, Elin, May og Mimmi
Vannpause
 Vi gikk og gikk og gikk. Veien var så fin at man kunne hatt med barnevogn. Ungene var innstilt på at dette var noe dritt fra de gikk ut av bilen, men det ble litt bedre når jeg minte de på at det alltid var en liten ekstra kvikklunsj i premie til den som gikk opp med et smil (eller noe i den duren).
Vi var 2 voksne, 2 barn, 1 chinese crust/terrier blanding og 1 alaska husky på tur. May, Elin, Nabokiddo, Alexandra (min kiddo), Mimmi og Bella! Thats us.
en av Villkuene på vei opp
Etter 2,5 timer og i underkant av 9 kilometer senere var vi på toppen. Vannet mitt hadde lekket ut av sekken på veien opp, så ræva mi var våt så kiddo måtte pent dele flaska si med meg og bikkja. Sharing is caring <3

Av frykt for regn så satt vi ikke like lenge som de andre, det så nemlig ut som det var full fest oppå der. Helt utrolig egentlig siden vi så pent få levende individer på vei opp utenom noen sauer og vill-kuer. De må ha gått snarveien... Altså veien ved Bygdetunet. JUKS!


Veien ned hadde vi sett for oss skulle gå fortere og bedre mtp kidsa.. Men nei.. Det var da jeg skulle få merke at jeg hadde for små sko.. Kidsa løp jo, men jeg måtte faktisk be de om å bremse da jeg hadde en trekkhund festet til meg og tærne mine var på god vei gjennom såla på de for små skoa. Jeg tror jeg konkluderte med at disse smertene var værre enn å både føde og knekke tåa.. Etter ca 2 timer var vi vel i bilen, men bare det å tråkke på gassen gjorde så vondt at jeg vridde meg innvendig og konsentrerte meg om å ikke hyle.


Note to Self før neste fjelltur:
*sjekk at vannflaska ikke er lekk*
 *gode sko som passer*

Neste tur: Skreikampen, Feiring
"alt skal dokumenteres"
utsikten er ikke noe å si på. jeg må bare lære meg rett fokus
utsikt på vei opp
tar bilde på vei opp

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Nipkollen, Nannestad.

Ramstadsjøen, Rælingen

Gjeddevann