Nipkollen, Nannestad.

Nipkollen, Nannestad:
544moh
Ikke det enkleste å finne rett vei... Legger ved et kart Google aldri viste oss.
Kjør opp til Kløvberget (finner Kløvberget Terrasse på GPS). Kjør til rundkjøring etter noen sort/brune rekkehus, parker til høyre. NÅ begynner det som tydeligvis er vanskelig. Ved parkeringen ser du en bratt sti opp, IKKE gå inn der. Jeg vet det skiltet til Nipkollen ser feilplassert ut, Det er ikke det... Gå tilbake til rundkjøringen og tilbake over veien så ser du blå markeringer. GÅ DIT!! Hva du enn gjør, ikke gå over ferista.... -som vi gjorde...

Dette kartet kunne spart oss for 6 km....































Jeg vet jeg har ekstraordinære skills i PAINT, men jeg tror det skal være litt forståelig når man står der.... For skiltingen på plassen er RÆVA! Den var så ræva at jeg nesten gledet meg mer over å gi Nipkollen dritdårlig omdømme på denne bloggen. Vi gikk nemlig over ferista på en grusvei som var så trafikkert at det ødela hele søndagen. Dama på bensinstasjonen sa nemlig at vi måtte bare følge veien og så ta til høyre og følge de blå merkingene.. Yeah,, Right... Etter 3 km kom jeg på tanken å google. For det var pokker ikke mye kos å gå der mellom biler som kjørte i 120 kmt uten antydninger til å bremse ned. Selv om jeg er uten førerkort VET jeg at man faktisk bremser opp om man støter på folk på en smal grusvei, og da spesielt barn... Elin var smått lei.. eller sur.. eller grinete... Samme det, Google fortalte meg at vi skulle gått inn til høyre 50 meter etter rundkjøringa. Jah.. Da er det bare å snu da og gå de 3 km på den forbannade wannabe E6.

Etter langt om lenge og lenger enn langt kom vi tilbake til rundkjøringen. Vi går tilbake mot bilen, som forøvrig er full av kaffe fordi May tenkte at den var tørst og helte en hel kopp over den. Snill du May :-*
Vi fant en sti rett ved siden av skiltet som var skiltet mot Nipkollen. Dette kan ikke stemme. Hvem idiot er det som har snudd skiltet liksom?
Det kommer en dame, og vi måtte spørre. Hun sa til oss at hun vet ikke helt hvor Nipkollen er, Men det er HVERTFALL ikke opp der!
Flott...

I det vi var i ferd med å gi opp (og når jeg sier VI, mener jeg JEG) så sier May at hun ser noe skilt lenger ned før rundkjøringa...

Vi er på rett vei, vi har allerede gått 6 km og vi er slitne.
Vi går gjennom en port som bonden har satt opp slik at ulvematen ikke får rømt..
Vi blir møtt med oppoverakker helt opp til toppen (3,5 km)
Melkesyra tok kvelertak på meg, May og unga. Dette er faktisk den første gangen jeg faktisk har ordentlig tenkt at denne dagen klarer vi det ikke.
Så sier May: 

Ikke glem det du skrev i det siste blogginlegget ditt; Aldri gi opp!

May er smart. Alle skulle hatt en May.
Vi kom oss til toppen.
Vi var svett
Vi var slitne
Vi var drittlei
Men fy faen så verdt det. Utsikten fra Nipkollen var av det finere, og en så mye større "høydare" enn Fjellsjøkampen som vi var på sist søndag mtp utsikten. Pent var det.
Når vi fant rett vei var det idyllisk eventyrlig. Vi gikk til og med forbi huset til heksa i Hans og Grete. Det er forøvrig ikke laget av pepperkaker som i eventyret.

Neste søndag er May i Trondheim, så da blir det ikke noen fjelltur om ingen andre vil ta meg med. Jeg får ikke lov til å kjøre bil helt enda, men om det blir bare meg blir det vanlig skauvandring her jeg bor. Kan sikkert skrike litt ut om det. (kan ha det gøy alene jeg serru May, XD)

Neste tur etter Mays frihelg er til Bjørgeberget i Hedmark

Bilder under:
May, the badass driver

Elin, The Kartleser (ser forøvrig ut som LSK fan her. Erkke det. SVERGER) 
motivasjon

ÆRE HÆR DET ER BLÅBBÆR???!!

på den jævlig trafikerte veien...

til info matmor og far, jeg la meg ned bare to ganger, og jeg kom når Elin ropte begge gangene :D

endelig på rett vei

var ganske bratt hele veien egentlig

huset til heksa i Hans og Grete. Er forøvrig laget av tre og ikke pepperkaker

FRAMME!!!

Pene Mauna <3

Pene May <3

"bonding"

klarer å lage rart tryne jeg og liksom... så lenge jeg får smake .. 

jeg fårkke smake nei... uggh

utsikt


hviler på toppen

Petter

Gjensynsgleden var stor når Mauna skjønte at hun skulle få bade sammen med matfar og bestevenn Airo etter 13 km tur

Kommentarer

  1. Uffameg for en dårlig start dere hadde. Ganske imponert over at dere ikke ga opp.
    Turen til Nipkollen er faktisk ganske så fin den ;)Det er for øvrig en fin tur å gå til Marifjell også, men ikke så fin utsikt kanskje.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei T.
      Jeg har lagt merke til at vi alltid har havnet utfor noe form for uhell. :p
      Jeg skal notere meg Marifjell, vi går for trim, må ikke være den beste utsikt overalt :) Takk for tips!

      Slett
  2. Ikke en topp, men Bokkedalen i Eidsvolle er absolutt verd et besøk. Vis der vil ha en lengre tur kan der gå runden mot Jøndalsvangen, Høgda og tilbake. jeg anbefale start ved Februa, men det går an å starte flere ander steder også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der har jeg gått mange ganger :) tror til og med det skal være et innlegg her.

      Slett

Legg inn en kommentar

Takk takk <3

Populære innlegg fra denne bloggen

Ramstadsjøen, Rælingen

Gjeddevann